Klantgerichtheid verbeteren – voor teamleiders

Doelstelling
  • Het belang van goede klantenrelaties begrijpen
  • De klant opnieuw centraal stellen
  • De basisprincipes van een commerciële relatie begrijpen
  • De manier waarop ik met externe en interne klanten omga professionaliseren
  • Proactief en positief worden
Inhoud
  • Het belang van goede klantenrelaties begrijpen:
    • Voor de onderneming
    • Voor mijn collega's
    • Voor mezelf
    • Verloren klanten
  • De klant opnieuw centraal stellen:
    • Empathie als tool om de zorgen van de klant te achterhalen
    • Ontdekking van generieke behoeften
    • Ontdekking van behoeften die specifiek gepaard gaan met mijn beroep
    • Emoties als vertrekpunt voor mijn klantenrelaties
  • De klantenrelatie positief en proactief beïnvloeden met mijn houding:
    • Hoe mijn houding anderen kan beïnvloeden
    • De impact van non-verbaal gedrag op klantenrelaties
    • Hoe kan ik een klantenrelatie voorbereiden
  • De klantenrelatie positief en proactief beïnvloeden met wat ik zeg:
    • De impact van verbaal gedrag bij het communiceren
    • De juiste woorden om een klantenrelatie te onderhouden op volgende wijzen:
      • geruststellend;
      • proactief;
      • professioneel
  • Het belang van actief luisteren en stimulerende, open vragen:
    • Technieken om actief te luisteren
    • Open vragen die ik een klant kan stellen om hem beter te begrijpen
    • Een verband leggen tussen de algemene behoeften, de specifieke behoeften en de oplossingen waarover ik beschik
  • Hoe kan ik professioneel met klanten omgaan:
    • Telefonisch
    • Face to face
    • Per mail
    • Technieken voor overdracht naar andere, bij het bedrijf betrokken actoren
  • Praktische oefeningen

Details

Duur
2 dagen
Deelnemers
10
Voorkennis
  • Geen