Een persoonlijk ontwikkelingsgesprek voeren

Doelstelling
  • De verantwoordelijken helpen gesprekken voor te bereiden, te tructureren en te voeren:
    • juiste vragen stellen
    • duidelijke objectieven stellen
    • positieve en negatieve feedback geven
    • de medewerker op een open en respectvolle manier ontvangen
  • Ontwikkelen van capaciteiten om moeilijke situaties te beheren en zich assertief uit te drukken.
Inhoud
  • Waar het om gaat bij een evaluatiesysteem
  • Het doel van een evaluatiegesprek
  • De verschillende stappen om een evaluatiesysteem op te zetten:
    • De informatie en de voorafgaande uitleg die aan het team wordt gegeven
    • De voorbereiding van het gesprek door de verantwoordelijke en door de medewerker.
    • Het onthaal van de medewerker
    • Het verloop van het gesprek
    • Doelstellingen bepalen
    • Periodieke opvolging
    • De evaluatie van de behaalde objectieven
  • De voorwaarden tot succes – de te vermijden valkuilen
  • De technieken om een evaluatiegesprek te voeren
    • Actief luisteren
    • De kunst van het vragen stellen; de juiste vragen stellen
    • De herformulering
    • Onderscheid maken tussen feiten, meningen en gevoelens
    • Assertiviteitstechnieken
    • Positieve en negatieve feedback geven.
  • Objectieven bepalen
    • Voorwaarden voor het goed formuleren van doelstellingen
    • SMART doelstellingen
    • De indicatoren voor een bereikt doel
    • Het onderhandelen over doelstellingen
    • Het formaliseren van de doelstellingen
    • De periodieke opvolging

Details

Duur
2 jours
Deelnemers
10
Bestemd voor
Teamleider
Voorkennis
  • Geen