Leren spreken met impact

Doelstelling
  • Zich op zijn gemak en vol vertrouwen voelen voor een publiek
  • Anderen stimuleren om te luisteren en in te stemmen
  • Zich zelfzeker voelen, zijn plaats in het gespreken opeisen en het gesprek leiden
  • Ervoor zorgen dat anderen luisteren en met voldoende autoriteit spreken
  • Zijn relationele intelligentie ontwikkelen
Inhoud

Uw lichaam optimaal leren gebruiken om te spreken

  • Oefeningen rond de houding, de energie, stilte, de blik, de stem, het ritme, de ruimte, de ademhaling, de zintuigen, de aanhef en het slotwoord.
  • Via specifieke, eenvoudige en aangepaste oefeningen leert u een gesprek opstarten, met vaste stem te blijven spreken, uw energie te onderdrukken of verhogen, uw ideeën te structureren en uw handen te gebruiken om uw woorden kracht bij te zetten.

Uw relationele mogelijkheden ontdekken

  • Op basis van manieren om ons gedrag te lezen die voortkomen uit de ethologie, de theaterwereld en de mythologie leert u uw mogelijkheden en die van anderen ontdekken.
  • Via praktische oefeningen onder begeleiding raakt u vertrouwd met de verschillende relationele werkmethoden en hoe u ze kunt gebruiken in functie van uw professionele en/of persoonlijke belangen.

Onderwijsmethode: de ‘Technesthésie’-methode

  • 85% praktijk – 15% theorie
  • Interactieve werkwijze: iedereen kruipt op zijn beurt in de rol van gesprekspartner en zorgt zelf dat hij bijleert
  • Concrete oefeningen die zijn aangepast aan de professionele realiteit van het doelpubliek
  • Geïndividualiseerde begeleiding
  • Een ongewone methode die een beroep doet op uw lichamelijk geheugen (in plaats van het conceptuele geheugen), waardoor u sneller kennis verwerft die beter aansluit bij uw situatie en die u ook rechtstreeks op de werkvloer kunt toepassen
  • Alles draait rond het individu; er wordt geen audiovisueel materiaal gebruikt
  • Waarden waarop interactie gebaseerd is: een vriendelijke blik – solidariteit – reactiviteit – een lach

Extra informatie

  • De methode is in de eerste plaats pragmatisch en dus niet gebaseerd op een psychologische aanpak die oorzaak-gevolg centraal stelt.
  • Ze vertrekt vanuit de zintuiglijke en motorische functie van het spreken om de emotionele functie te kanaliseren en de intellectuele functie te laten doorstromen.

Details

Duur
3 dagen
Deelnemers
10
Bestemd voor
Iedereen
Voorkennis
  • Geen