Anticiperen en conflicten beheren

Doelstelling
  • Begrijpen wat de interacties zijn en wat er op het spel staat
  • Efficiënt handelen voor een gemeenschappelijk doel
  • Leren om conflictsituaties niet meer uit de weg te gaan of te onderhouden maar om zich eruit los te rukken en ze om te buigen naar kansen voor een opbouwende verandering.
Inhoud
  • Context
    • Soms vallen er harde woorden op de werkvloer of kunnen er spanningen ontstaan.
    • Wanneer de situatie uitdraait op een conflict heeft dat een negatieve invloed, niet alleen op de werksfeer, maar ook op de individuele en collectieve prestaties. Daarom is het anticiperen en beheren van conflicten van vitaal belang voor iedereen, voor het team en voor het bedrijf.
  • De opleiding geeft antwoord op de volgende vragen:
    • Wat zijn de types, de oorsprong en de mechanismes van conflicten?
    • Hoe op conflictsituaties anticiperen?
    • Wat zijn de competenties die het oplossen van conflicten bevorderen?
    • Hoe leert men zijn emoties en die van anderen beheren?
    • Hoe het conflict overstijgen en gefocust blijven op de oplossing?

Details

Duur
2 dagen
Deelnemers
10
Bestemd voor
Iedereen
Voorkennis
  • Geen